Reisverslag 2010 – Dag 7 en 8

Zaterdagmorgen vertrekken Roland met MJ voor een project in de bergen van de rotary club Mataram.

Hierbij gaan zo’n 50 tandartsen naar een van de arme dorpen om daar zo’n 2.000 patiënten te behandelen. Roland ging mee om de tandartsen van advies te dienen en de moeilijkere gevallen te doen. MJ ging mee voor educatie en poets les aan de kinderen van de plaatselijke scholen.

Wij hoefden gelukkig niet om 04:45 uur uit de veren en vertrokken wat later om in Teloke wat dingen in orde te maken.

Er werd dus flink gepoetst en geknutseld om een apparaat om tandsteen te verwijderen aan water aan te sluiten zodat het in gebruik genomen kon worden. Met wat slangen en deel uit een oud waterfilter werd er een colafles wat hoger opgehangen om zo de benodigde waterdruk te verkrijgen;  een echte Lembeck oplossing maar het werkte. ’s Middags heeft MJ het meteen op een van de mensen uit het dorp geprobeerd en het resultaat was enorm.

Voor de zondag morgen hadden we met een bevriende tandarts/ortodontiste Dr. Farida afgesproken om in onze praktijk een aantal patiënten te behandelen.

Er gaat hier een vreemde mythe rond dat je bij het trekken van elementen uit de bovenkaak blind kan worden dus daar moest het een en ander aan overredingskracht aan te pas komen.

Bij een klein kind dat last had sakid (pijn) aan een melktand lukte het ons niet om het vertrouwen te winnen. Dus we zeiden dat het goed was dat hij niet wilde ook omdat de pijn verdwijnt als de zenuw dood is. Net uit het zicht van ons team begon de vader hem op een paar ferme meppen te trakteren. Echt te gek voor woorden. We hebben het kind in bescherming genomen en het heeft bijna een uur geduurd voor hij weer een beetje was bekomen.

Vanmiddag Zullen Roland en MJ met Dr.farida doorbrengen terwijl wij twee twee nieuwe artsen van het vliegveld zullen halen en hen een beetje wegwijs zullen maken.

Share :Facebooktwitterlinkedinmail
Follow :Facebook