Help Eric Fijten om kleine Adib op Lombok weer te laten zien

Op 6 april j.l. is Eric Fijten (werkzaam als verpleegkundige op de spoed eisende hulp afdeling (SEH) van het St. Anna ziekenhuis) met vrijwilligers van de stichting MOL voor drie weken naar Lombok Indonesië geweest. Het doel was om daar hulp te bieden aan de meest kansloze mensen, die om welke reden dan ook niet in staat zijn om medische kosten te betalen.

In de drie weken van zijn verblijf  bezocht Eric met het team van MOL diverse plaatsen op het eiland.

Zo waren ze onder meer te gast op de universiteit van Mataram, en gingen ze naar het plaatsje Tanjung in het noorden en het eiland Gili Gede ten zuidwesten van Lombok. In totaal konden ze in deze drie weken maar liefst 496 oogpatiënten zien. Er zijn 192 leesbrillen en 23 brillen voor bijzienden uitgedeeld en er moesten 68 brillen op sterkte gemaakt worden. Ook zijn er 48 zonnebrillen verstrekt en 14 mensen werden doorverwezen naar de oogarts. Het aantal staar- en hoornvlies operaties was 12. Er werden brillen aangemeten en oogoperaties gedaan het UNRAM ziekenhuis van de universiteit van  Mataram. Daar werd Eric persoonlijk geconfronteerd met een jong meisje van 13 jaar dat in het verleden rattengif in haar linkeroog had gekregen. Door steun van de donateurs en giften kon men haar een cosmetische lens laten aanmeten waardoor ze nu weer onder de mensen durft te komen en haar zelfvertrouwen weer terug heeft.

Een patiëntje waar Eric Fijten zelf mee aan de slag is gegaan is “onze kleine man Adib”. Een jongetje van net 6 maanden oud dat nog net geen 8 pond weegt en helaas is geboren met dubbelzijdige staar. De ouders kunnen een operatie met geen mogelijkheid betalen, wat zou betekenen dat Adib voor de rest van zijn leven blind zou blijven. Er is een bedrag van € 2500,00 nodig om Adib te opereren zodat hij weer kan zien. Dit jaar is Eric Fijten 50 jaar geworden en omdat hij Abraham ziet besloot hij om alle giften die hij voor zijn verjaardag kreeg te bestemmen voor de operatie van Adib. Het saldo van de eerste giften is veelbelovend en Eric hoopt dan ook dat hem de financiering van de kleine Adib’s operatie dit gaat lukken.

Volgend jaar hoopt Eric Fijten weer naar Lombok te kunnen gaan. Mede door financiële steun van collega’s, arts-assistenten en de dienst geestelijke verzorging van het St. Annaziekenhuis was het mogelijk om dit jaar veel mensen op Lombok te kunnen helpen. Hiervoor zegt hij hen, namens de stichting Medische Ondersteuning Lombok (M.O.L.) heel hartelijk dank. Ook waren er veel mensen die overtollige zonnebrillen en leesbrillen naar de spoedeisende hulp en naar de opticien Stephan Lembeck van Pearl in de Langstraat hebben gebracht waarmee op Lombok weer veel mensen geholpen konden worden. Gebruikte brillen kunnen overigens (mits nog heel) ook nu nog op de SEH t.a.v. Eric project Lombok, of bij Pearl ingeleverd worden.

Stichting MOL heeft als doel vrijwilligers, financieel of anderszins, te ondersteunen bij hun (para-)medisch werk in Indonesië, met name op het eiland Lombok. Dit werk kan bestaan uit het verlenen van directe zorg en/of het ondersteunen, begeleiden en opleiden van zorgverleners ter plaatse. In Indonesië kent men nl. geen zorgverzekering en men dient medische zorg zelf te betalen. Voor velen is daarom een staaroperatie of hoornvliesoperatie veel te duur.

Financiële steun en materialen voor de stichting MOL blijven welkom. Kijk voor meer informatie op de website: www.stichtingmol.com. Wie ook wil helpen om de operatie van de kleine Adib mogelijk te maken kan zijn gift (hoe klein ook) overmaken naar rekening NL87 SNSB 0871 0579 13 t.n.v. Stichting M.O.L. onder vermelding van: “Operatie Adib”.

Share :Facebooktwitterlinkedinmail
Follow :Facebook