Reisverslag 2013 – 11 mei

Donderdag was de school gesloten, maar mochten wij wel gebruik maken van onze ruimtes. De mensen die voor ons patiënten zouden zoeken, kwamen met veel meer mensen dan wij hadden afgesproken. Dat betekende dat er voor meer dan 1 dag werk was.

Er kwamen een aantal cataract en pterygium gevallen uit, die geopereerd moeten worden. Verder diende er zich een meisje aan, waarvan het hoornvlies helemaal wit uitgeslagen was. Zij vertelde ons dat ze dit heeft sinds haar tiende (ze is nu rond de 25) en ze toen hoge koorts had gehad. Ze was al eens bij een oogarts geweest (± 10 jaar geleden) die haar vertelde dat het wel te opereren is, maar niet op Lombok. We zullen haar meenemen naar de oogarts en met de oogarts overleggen wat de opties nu zijn.

Op het eind van de dag waren er nog steeds patiënten over die we naar de volgende dag hebben doorgeschoven. Nog even zwemmen, eten en naar bed.

Vrijdag hebben we eerst de kindjes van de school gecontroleerd en daarna familie van het personeel en de patiënten van donderdag. Bij deze patiënten zaten o.a. gebruikelijke pterygium en cataract patiënten, maar ook een mevrouw met een melanoom op haar onderste ooglid. Ook vrijdag hadden we veel te weinig tijd voor de patiënten die er waren. Deze werden ook weer doorgeschoven naar de volgende dag.

Aan het einde van de dag zijn we nog kort op bezoek geweest bij een oude vriend, thee gedronken en afgesproken dat we een van zijn kinderen mee naar de dermatoloog nemen.
Daarna hebben we nog geprobeerd het een en ander aan boodschappen te doen en ons gebruikelijke rondje zwemmen, eten en slapen.

Vandaag (zaterdag) leek het in eerste instantie rustiger met de patiënten, maar al gauw bleek dat ook vandaag er te veel mensen kwamen. Er was een man helemaal blind aan één oog, op zijn andere oog heeft hij een pterygium. Ook hem nemen we mee naar het ziekenhuis op zijn tweede oog zo goed mogelijk te houden. Tussen de middag zijn we boodschappen gaan doen in Mataram (de hoofdstad) en hebben daar ook even gegeten. Daarna weer hard aan het werk gegaan.

Follow :Facebook